به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رمضانعلی سبحانیفر مدیرعامل شرکت ملی پست و حجتاله صیدی مدیرعامل بانک صادرات روز گذشته یکشنبه ۲۶ دیماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
یاسر احمدوند معاون وزیر در ابتدای این نشست عنوان کرد: خوشبختانه نشانههایی از عبور دوران رخوت و رکود در حوزه فرهنگ را می بینیم. در سال جاری تعداد عناوین منتشر شده رشد ۱۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد که امیدواریم در نمایشگاه امسال نیز رشد ۲۰ درصدی در شاخصهای مختلف را داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه این نمایشگاه عرصهای از پیوند خدمات در بخشهای پشتیبانی، مالی و توزیع توسط بانک صادرات، ناشران و شرکت ملی پست است، از تمام نهادهای حاکمیتی دعوت کرد سقفی برای خرید کتاب کارکنان خود اختصاص دهند.
امسال طرح زمستانه نداریم
به گفته احمدوند باتوجه به برگزاری نمایشگاه در این فصل طرح زمستانه را نخواهیم داشت، علیرغم اینکه فروشگاهها خود میتوانند تخفیفهایی داشته باشند.
در ادامه رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از استقبال مردم از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب یاد کرد و گفت: با توجه به استقبال قابل توجهی که مردم از نخستین دوره این نمایشگاه داشتند، دومین نمایشگاه مجازی را به وسعت ایران گستردهایم به گونه ای که هر فردی از هر نقطهای در کشور که اراده کند میتواند با مراجعه به سایت نمایشگاه کتاب مورد نظرش را خریداری کند.
وی تاکید کرد: نمایشگاه مجازی کتاب با حذف فاصله مکانی و زمانی توانسته خدمات مهمی را به مجموعه ناشران و علاقهمندان کتاب ارائه دهد. امروز نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده و متولیان سیاستگذاری و تولیدکنندگان میخواهند کتابهایشان را بدون دغدغه به دست مردم برسانند. به بیانی دیگر همه با یکدیگر متحد شده و توانستهاند این دغدغه را رفع و خدمات متنوعی به مردم ارائه کنند.
یک فرصت برابر و بدون دغدغه برای عرضه آثار
به گفته رمضانی؛ حرکت فعالان نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین به دست مخاطب با برپایی نمایشگاه مجازی فرهنگسازی شد و ناشران انگیزه پیدا کردند تا در این قالب آثارشان را عرضه کنند این یک فرصت برابر و بدون دغدغه برای عرضه آثار است.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه یکی از امتیازات قابل توجه نمایشگاه کتاب، تحقق عدالت فرهنگی یا عدالت دسترسی به کتاب است، عنوان کرد: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از سه هزار نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذرهای متحمل ضرر شوند.
حضور ۱۵۰ ناشر خارجی
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود به آمار ناشران که برای حضور در دومین نمایشگاه مجازی ثبت کرده اند اشاره کرد و گفت: ثبتنام ۲۰۱۴ ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است. در حالی که سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر در نمایشگاه حضور داشتند. ۱۵۰ ناشر از ۱۵ کشور خارجی در این دوره حضور دارند و از کشورهای عربی ۲۰ هزار اثر در این دوره عرضه خواهد شد.
رمضانی با بیان اینکه جلسات متعددی با دستگاههای مختلف از جمله بانک صادرات در حوزه اطلاعرسانی و تخصیص بن خرید کتاب برگزار شده، گفت: همچنین برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و تخصیص ترافیک رایگان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی انجام شده است. همچنین با سازمانهای مختلف از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت مترو هماهنگیها برای تبلیغات انجام شده است.
رمضانی درباره فرایند ارسال بستههای خرید مخاطبان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با برگزاری نشستهای مشترک با شرکت ملی پست تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بستهها ایجاد شده است. ناشران نیز آمادگی لازم برای این نمایشگاه و بستهبندی سفارشات را دارند.
سایت ۴ روز قبل از آغاز نمایشگاه در اختیار مخاطبان است
وی تصریح کرد: از ۲۹ دیماه یعنی ۴ روز پیش از آغاز رسمی نمایشگاه، سایت در اختیار مخاطبان خواهد بود تا بتوانند کتابهای مدنظر خود را جستجو کنند و به صفحه شخصی اضافه کنند و با راهاندازی رسمی نمایشگاه، این افراد میتوانند کتابها را خریداری کنند.
سبحانیفر مدیرعامل شرکت ملی پست نیز در ادامه گفت: این شرکت با ۷ هزار نیروی توزیع کننده، ۱۵۰۰ خطوط شهری و استانی و ۱۱ هزار دفتر قبولی در خدمت مردم و ناشران در دومین نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود. در استانهایی مانند تهران، قم و مشهد که تراکم بیشتری داریم در کنار دفاتر قبولی، شعب ثابت و سیار راهاندازی کردیم.
وی تاکید کرد: زمانی که بسته تحویل پست شود پیامکی به مخاطب ارسال میشود و در زمان تحویل نیز مجدداً پیامکی ارسال خواهد شد. مردم با کدرهگیری بستههای خود میتوانند در سامانه پست تمام روند را پیگیری کنند و حتی شماره تلفن توزیعکننده را هم دریافت کنند. از ناشران خواستارم بستهها را براساس استاندارد لفافبندی آماده کنند تا بستهای پاره نشود.
انتهای پیام/
نظر شما